مهارت مورد نیاز بر اساس برنامه اموزشی دوره کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، نظر خبرگان، دانش اموختگان، دانشجویان و ذینفعان | |
|
- مهارت های ارتباطی و تعامل با دیگران و بخش ها (افراد و واحدها) و حمایت طلبی و جلب مشارکت
| |
- مهارت های آموزشی و ارایه مباحث اپیدمیولوژیک به سطوح مختلف کارشناسان سلامت
| |
- آموزش همگانی مباحث سلامت از طریق رسانه های عمومی
| |
- مشارکت در برنامه های آموزشی مرتبط با اپیدمیولوژی به سایر گروه های آموزشی
| |
- مشارکت در توانمندسازی اعضای هییت علمی در زمینه های تخصصی مرتبط اپیدمیولوژی
| |
- مشاوره در امر طراحی، متدولوژی و تدوین پروپوزال و اجرای مطالعات پژوهشی
| |
- ایفای نقش در مدیریت و اداره پژوهش
| |
- ارزیابی سلامت جامعه (گام ها و تهیه گزارش)
| |
- ارایه راه حل مشکلات سلامتی و تدوین برنامه های استراتژیک و عملیاتی سلامت و اپیدمیولوژی مدیریت
| |
- ارزیابی برنامه های سلامتی و پیوست سلامت برای طرح های توسعه ای
| |
- آشنایی با کار گروهی و ایفای نقش فعال در تیم
| |
- شناسایی مشکلات و اولویت بندی اولویت های پژوهشی
| |
- ارزیابی و داوری طرح و پروپوزال پژوهشی یا مقاله علمی و آشنایی با چک لیستهای ارزیابی مطالعات
| |
- فعالیت های مدیریتی و نظارتی در محدوده پیشگیری و کنترل بیماری ها
| |
- مشارکت در بررسی عوارض جانبی داروها در جمعیت و آشنایی با فارماکواپیدمیولوژی
| |
- نظارت بر اجرای طرح های تحقیقاتی و روشهای جمع اوری داده ها
| |
- پایش استفاده مناسب و اخلاقی از داده ها
| |
- آشنایی با مطالعات کیفی، روشها و انواع
| |
- ارایه مشاوره در تجزیه تحلیل داده ها و انتشار نتایج در انواع مطالعات اپیدمیولوژیک
| |
- غربالگری، شاخص ها و ارزیابی آن و کاربرد
| |
- اطلاعات مبتنی بر شواهد / پزشکی مبتنی بر شواهد
| |
- مشارکت در تحقیق در نظام سلامت
| |
- کنترل و تضمین کیفیت در تحقیقات و خدمات سلامتی
| |
- نظام مراقبت بیماری ها، سلامت و ارزیابی عفونت بیمارستانی
| |
- شناسایی طغیان ها و همه گیری و مشارکت در تیم کنترل طغیان و اپیدمی ها
| |
- اصول کار با حیوانات آزمایشگاهی و رعایت مسایل و کدهای اخلاقی مهم و اشنایی با اپیدمیولوژی مولکولی
| |
- آشنایی با علم سنجی، سرچ در اطلاعات علمی، پاب مد و اسکوپوس و پایگاه های اطلاعاتی
| |
- مرور سیستماتیک
| |
- متاانالیزیس
| |
- پاکسازی داده ها،(استفاده از اکسل و سایر نرم افزارها)، ساخت بانک داده و دیتا دیکشنری
| |
- مطالعات ثانویه و نحوه تحلیل و تفسیر داده ها
| |
- نظام اطلاعات سلامت و چگونگی دسترسی به داده ها در سایت های معتبر
| |
- ترسیم شبکه علیت و نوشتن بیان مساله
| |
- استاندارد سازی مستقیم و غیر مستقیم
| |
- مدل رگرسیون پواسون و تفسیر
| |
- مدل رگرسیون خطی و تفسیر
| |
- مدل رگرسون کاکس و تفسیر
| |
- مدل رگرسیون لوجستیک معمولی و شرطی و تفسیر
| |
- نحوه محاسبه جدول عمر
| |
- نحوه ی محاسبه فاصه اطمینان و تفسیر برای انواع اندازه ها (خطرنسبی، نسبت شانس و ...)
| |
- انواع آزمون های آماری و تصمیم گیری صحیح در انالیز اماری
| |
- انواع ضرایب همبستگی و تفسیر انها
| |
- کاربرد اپیدمیولوژی بیماری های واگیر و غیرواگیر شایع در نظام سلامت
| |
- دیاگرام علیت و استنتاج علیتی
| |
- بار بیماری و نحوه محاسبه
| |
- کار با نرم افزار استتا(STATA) ، MedCalc، Prism
| |
- کار با نرم افزار SPSS
| |
- کار با نرم افزارEnd Note و کتابخانه های الکترونیک و سایر پایگاه های داده ای
| |
- خطاهای پژوهش (تصادفی، انتخاب، اطلاعات) و نحوه کنترل آنها
| |
- اثر متقابل / اینترکشن ، نحوه ارزیابی و راه های برخورد
| |
- نحوه محاسبه ، ارزیابی، برخورد و کنترل مخدوش کننده ها
| |
- تحلیل مکانی GIS و کاربرد در اپیدمیولوژی
| |
- اپیدمیولوژی اجتماعی (عدالت و نابرابری، سرمایه اجتماعی، عوامل اجتماعی سلامت و ..)
| |
- اندازه گیری روایی ابزارهای جمع اوری داده ها
| |
- اندازه گیری پایایی ابزارهای جمع اوری داده ها
| |
- نظام ثبت ، گزارشدهی بیماری ها و پیامدهای سلامت
| |
- نگارش مقالات علمی
| |
- تفکر نقادانه، اصول و گام ها
| |
- مهارت های حل مساله مرتبط با سلامت و تفکر اپیدمیولوژیک
| |
- مهارت های مدیریت و اپیدمیولوژی نظام سلامت
| |
- خدمات پژوهشی در مجلات علمی و نحوه ارزیابی یک مجله
| |
- مشاوره و عضویت در کمیته های اخلاق پژوهش
| |
- نقش آفرینی در انتقال دانش
| |
- تعیین حجم نمونه برای انواع مطالعات
| |
- روش های نمونه گیری و تصادفی سازی و کار با نرم افزار تخصیص تصادفی و تصادفی سازی
| |
- انجام تحلیل ، تفسیر و موارد کاربرد مطالعات مورد شاهدی
| |
- انجام تحلیل، تفسیر و موارد کاربرد مطالعات کارآزمایی بالینی
| |
- انجام تحلیل، تفسیر و موارد کاربرد مطالعات مقطعی
| |
- انجام تحلیل، تفسیر و موارد کاربرد مطالعات کوهورت
| |
- تفسیر اندازه های فراوانی و ارتباط در انواع مطالعات
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |
-
| |